După votul favorabil dat de Parlamentul European (PE) României şi Bulgariei (R&B) pentru a accede la Spaţiul Schengen, Consiliul European pe JAI de luna acesta a pus aderarea celor două state în cui. Situaţia tinde să devină jenantă atât pentru instituţiile europene cât şi pentru statele care se opun sau care amână discuţia.
Dar din nefericire cei care se simt jenaţi suntem tot noi. Cred că am început să ne simţim jenaţi din reflex, ne-am învăţat cu eşecurile încât nu mai suntem în stare să reacționăm prompt nici atunci când avem dreptate. Să vedem acum unde a ajuns discuţia cu Schengen şi ce curs pot lua lucrurile în viitor.
Câteva LUCRURI CLARE:
- Romania şi Bulgaria (R&B) îndeplinesc criteriile tehnice de aderare la Schengen. Până acum cutuma a fost că singurele care contează sunt criteriile tehnice, votul Consiliului JAI fiind doar unul formal atâta timp cât experţii dădeau undă verde. Comisia şi Parlamentul recunosc starea de fapt.
- Statele membre care întârzie luarea unei decizii insistă pe chestiunea lipsei încrederii. Ele spun că nu au încredere în R&B că sunt în stare să-şi păzească graniţa. Nu din punct de vedere tehnic ci din punctul de vedere al integrităţii funcţionarilor statului.
- Se cere legarea aderării la Schengen de Mecanismul de Verificare şi Cooperare pe Justiţie. Comisia tot publică rapoarte anuale asupra progreselor/regreselor înregistrate în domeniul funcţionării justiţiei. Până acum nu se ştie cât va mai funcţiona acest MCV şi cât va mai publica Comisia rapoarte.
- Legând Schengen-ul de MCV statele membre aplică standarde duble şi schimbă regulile în timpul jocului.
Următorul raport al Comisiei va fi în luna iulie şi toată lumea aşteaptă acum poziţia Comisiei. În lipsa altui „road map”, MCV-ul devine semi-oficial calendarul de parcurs pentru Schengen.
- Dată fiind lipsa de instrumente