La întîlnirea în care a fost prezentată consistenta ofertă Artmark pentru licitaţia de vară, Manuela Plăpcianu, şefa executivă a impetuoasei case, ne-a propus un joc, unul pe care îl recomandam uneori cititorilor noştri: să încerce să ghicească preţurile de adjudecare pentru o serie de oferte. Lipsea ceva din jocul propus de noi mai demult - premiul. Acum e vorba de o cină romantică, în ton cu atmos-fera de deschideri de palate şi pinacoteci uitate, promovată de casa de licitaţii şi afaceri cu arta.
Băieţii cu mănuşi albe au adus pe rînd patru picturi. Prima era un Dărăs-cu, o Chioggia pastelată, plasată în catalog la poziţia 63, estimată la 30-50 de mii de euro, cu o pornire tradiţional sub estimarea minimă. Apoi a venit primul Grigorescu cu pretenţii, după miniaturala Ţărăncuţă cu broboadă albă de la poziţia 9. Aceasta este o imagine complexă, o tînără extrem de subţire, cu o furcă la brîu, mînînd două vite şi mai multe oi. Estimarea acestui Grigorescu de la poziţia 56 oscilează între 120 şi 220 de mii de euro. De la poziţia 61 din catalog ne este adusă o maternă în alb, pe verandă, scenă cu o doză serioasă de stranietate, de Tonitza. Estimarea ei era de 100-175 de mii de euro. La urmă, a patra, a fost o altă pictură de Grigorescu, un nud superb în semiumbră de Grigorescu şi cu ramă de gală. Respectiva nimfă somnoroasă avea o estimare cunoscută, de 120-220 mii de euro.
N-ar corespunde realităţii să susţin că pe măsură ce se derula licitaţia nu mi-am verificat loteria. Am nimerit-o exact în centru cu torcătoarea, am indicat 250 de mii de euro, dar la a doua pictură de Grigorescu, spatele feminin gol, am fost prea entuziast, am dictat 350 de mii şi au ieşit 220. Nu aş fi putut fi făcut să cred că nimfa va scoate mai puţin decît torcătoarea. Unde am greşit? M-am lăsat purtat de propria încîntare şi sistem de apreciere şi nu am înţeles că Grigorescu este u