Zeci de mii de oameni la cumpărături, zeci de maşini parcate în aproape toate spaţiile disponibile, înghesuială, oameni care mergeau la magazin doar ca să se plimbe - cam aşa ar putea fi descrisă atmosfera din jurul magazinului Carrefour Militari în primele luni de la deschiderea din 2001. De atunci au trecut zece ani şi maşinile încă stau aliniate în parcarea din Militari.
Ieri, în jurul orei 14:00 câteva zeci de maşini îşi aşteptau posesorii aflaţi la cumpărături în hipermarketul de la ieşirea din capitală. Parcarea nu era plină ochi, ca în "vremurile bune" când consumul creştea cu peste 10%, iar românii umpleau coş după coş, dar nici goală, în pofida scăderii de peste 5% a consumului.
În cei zece ani de prezenţă pe piaţa locală Carrefour a fost martorul unei schimbări radicale a pieţei. La un deceniu de la deschiderea primului magazin, care a marcat capitalismul în comerţul cu amănuntul, piaţa arată complet diferit: 15 reţele, peste 700 de magazine, vânzări de 6-7 mld. euro anual şi zeci de mii de angajaţi în marile reţele.
La zece ani de la intrarea pe piaţă, hipermarketurile Carrefour au vânzări de un miliard de euro anual, au schimbat trei executivi (François Oliver, Jacobo Caller Celestino, Patrice Lespagnol, în prezent reţeaua este condusă de François Melchior de Polignac), au cumpărat o reţea de supermarketuri, dar poate cel mai important vânzările pe magazin au rămas la nivelul din anii 2000.
Cum s-a ajuns aici
Deschiderea primului hipermarket din România atrăgea în 2001, la numai două luni de la inaugurare, un milion de bucureşteni în magazin, dar impactul pe care Carrefour Militari l-a avut în rândul consumatorilor români se vede cel mai bine în declaraţiile de atunci ale lui François Oliver, directorul companiei la acea vreme. El spunea în septembrie 2001 că patru din zece bucureşteni sunt şi cumpărăt