Pentru a câştiga primul contract de infrastructură pe piaţa europeană, chinezii au licitat jumătate din preţul estimat, dar strategia s-a dovedit un eşec.
Încercarea Chinei de a intra pe piaţa proiectelor de infrastructură de transport din Europa a sfârşit printr-un eşec după ce Polonia a reziliat un contract controversat prin care a angajat compania China Overseas Engineering Group (COVEC) să construiască 50 de kilometri dintr-o autostradă care face legătură cu Germania, scrie Financial Times.
COVEC, subsidiară a China Railway Group -, unul dintre cele mai mari grupuri de construcţii din Asia -, este prima companie chineză care a câştigat un proiect important de infrastructură în Europa, învingând în septembrie 2009 mai multe companii europene de renume la licitaţia pentru o porţiune a autostrăzii A2 cu o ofertă cu 50% mai redusă decât preţul de 2,8 miliarde de zloţi (700 mil. euro) pe care guvernul era dispus să-l plătească.
Preţul cerut a fost atât de mic încât concurenţii au acuzat compania de dumping în faţa autorităţilor europene şi poloneze, considerând că nu se poate construi atât de ieftin, ceea ce până la urmă s-a dovedit a fi adevărat. COVEC spera ca prin dezvoltarea proiectului să atragă interesul altor clienţi din regiune. La puţin timp după începerea construcţiilor, compania a întâmpinat dificultăţi financiare, a amânat plăţile către subcontractori şi a fost nevoită să sisteze lucrările în luna mai. COVEC nu a reuşit să respecte un ultimatum dat de Varşovia pentru reluarea lucrului şi a acuzat ministerul de transporturi de întârzierea plăţilor, acuzaţii care au fost respinse de autorităţi. În această săptămână, ministerul a reziliat contractul.
"Am luat decizia să punem capăt acordului. În două săptămâni vom reporni procesul ce căutare a investitorilor pentru autostradă, iar în iulie vor reîncepe lucrările", a de