Topul celor mai mari jucători din industria băuturilor: Coca-Cola conduce detaşat, dar berarii "se laudă" cu cel mai mare consum per capita Berea, sucurile şi vinul, două pieţe de peste un miliard de euro, iar a treia de 350 mil. euro, au trecut prin al doilea an de scăderi, iar toate speranţele managerilor din aceste industrii se îndreaptă acum către acest an. În condiţiile scăderii consumului, bătălia între cele trei categorii mari devine din ce în ce mai aprigă, astfel că berarii nu se mai uită doar la industria din care fac parte, ci sunt din ce în ce mai atenţi la ce face Coca-Cola sau Pepsi, de exemplu. Deocamdată berea conduce în topul preferinţelor românilor atunci când vine vorba de băuturi, într-o comparaţie care mai ia în calcul apa, sucurile sau vinul. Astfel, consumul de apă, spre exemplu, este la mai puţin de jumătate din media europeană, fiecare român consumând în jur de 50 de litri, în timp ce în cazul berii, deşi în scădere, consumul este de 78 de litri pe cap de locuitor, nivel care se încadrează în media europeană.
În căutarea eficienţei
În industria berii, anul 2010 a fost unul al scăderilor, al închiderilor de fabrici şi implicit al reducerilor de personal, dar şi al plecărilor de manageri.
La începutul anului Heineken a închis fabrica de la Haţeg (Hunedoara) după ce în toamna lui 2009 anunţase că renunţă şi la producţia de malţ din secţiile de la Haţeg, Craiova şi Miercurea-Ciuc, ca urmare a costului ridicat de producţie.
În vară a fost rândul Bergenbier să închidă complet unitatea pe care o opera la Blaj (judeţul Alba), după ce producţia de bere fusese sistată temporar. Compania nu are planuri să redeschidă fabrica de la Blaj.
În toamnă Ursus a fost compania care a anunţat că închide fabrica de la Cluj, unul dintre cele mai vechi centre de producţie din România, înfiinţat în urmă cu peste 130 de ani. @