Statul va aloca fonduri de la buget pentru finanţarea activităţii de mentenanţă a infrastructurii feroviare. Hotărârea a fost adoptată, ieri, de Guvern, printr-o Ordonanţă de Urgenţă, potrivit unui comunicat transmis de Ministerul Transporturilor (MT).
Această subvenţie socială se va constitui ca o completare a veniturilor proprii ale companiei feroviare, obţinute din taxa de utilizare a infrastructurii şi va fi utilizată pentru suportarea contravalorii întreţinerii şi menţinerii funcţionalităţii infrastructurii feroviare, se arată în nota de fundamentare a proiectului de ordonanţă.
În prezent, veniturile din taxa de utilizare a infrastructurii acoperă circa 34,72% din cheltuielile pentru întreţinerea şi menţinerea funcţionalităţii infrastructurii. Un alt argument foarte important în susţinerea acestei modificări este, potrivit comunicatului de presă, că, în urma punerii în funcţiune a tronsoanelor de cale ferată modernizate de pe Coridorul IV paneuropean, viteza de circulaţie a crescut, iar parametrii tehnici impun o verificare şi o întreţinere mult mai exigentă: "În lipsa fondurilor necesare, Compania Naţională de Căi Ferate < CFR > nu va putea întreţine, la parametrii stabiliţi prin construcţie, aceste tronsoane, ceea ce va duce la pierderea garanţiei lucrărilor şi, pe cale de consecinţă, la adoptarea de măsuri restrictive în scopul asigurării siguranţei circulaţiei".
Sumele necesare pentru întreţinerea, reparaţia şi exploatarea infrastructurii publice care trebuie asigurate anual de la bugetul de stat se ridică la aproximativ 1,4 miliarde lei. Pentru anul 2011, necesarul minim care trebuie asigurat de la bugetul de stat în completarea veniturilor proprii prognozate de CNCF "CFR", pentru asigurarea funcţionării infrastructurii feroviare publice la parametri similari anului 2010, este de 400 de milioane de lei.
O altă decizia a Executivului