Statul francez exercită în prezent presiuni asupra companiei aeriene Air France-KLM să dea dovadă de "patriotism comercial" şi să cumpere aparate produse de europeanul Airbus şi nu de americanul Boeing. În Statele Unite nici nu se pune problema ca firma Boeing să nu fie privilegiată în caz de astfel de achiziţii.
Pentru economistul Jaccques Sapir, care semnează un articol pe acest subiect în Le Monde, europenii sunt singurii care "au căzut de fazan" în privinţa liberului-schimb. Mai precis, ei sunt singurii care respectă încă regulile liberei concurenţe, şi sunt capabili deci să cumpere avioane americane, în detrimentul propriei lor industrii aeronautice.
Pe fond de criză, în Statele Unite nici nu se pune problema ca o companie americană că nu cumpere de la Boeing. Şi aceasta pentru că statul american, în ciuda vehemenţei cu care predică libera concurenţă continuă să-şi subvenţioneze industria aeronautică, să şi-o protejeze şi să şi-o impună pe piaţa internă. La fel fac de altfel şi chinezii, precum şi alte ţări. Air France cumpără de la Boeing
Campioni ai corectitudinii în sânul Organizaţiei Mondiale a Comerţului, europenii au în acest context numai de pierdut. Air France-KLM urmează să achiziţioneze în jur de o sută de aparate pentru flota sa aeriană, ceea ce ar însemna contracte în valoare de 17 miliarde de dolari. Numai că, iată, nu este chiar sigur sută la sută că Air France-KLM va privilegia aparatele firmei europene Airbus. O treime din aparatele companiei Air France au fost deja cumpărate de la Boeing.
Ne aflăm într-o situaţie absurdă, spun prin urmare unii economişti. Ei cer revenirea pe faţă la anumite forme de protecţionism, dat fiind că americanii de exemplu n-au renunţat niciodată la această politică, pe care doar au deghizat-o în diverse maniere.
Protecţionismul şi patriotismul economic nu sunt concepte de c