Autostrada Transilvania, care va lega Brasovul de Oradea, ar putea fi gata abia in 120-130 de ani, daca lucrarile vor continua in acelasi ritm ca pana acum, sustine Mihai Rohan, presedintele Patronatului din Industria Cimentului si Altor Produse Minerale pentru Constructii din Romania (CIROM).
“Poate ca in 120-130 de ani va fi gata si autostrada Brasov - Oradea, avand in vedere ritmul de pana acum al lucrarilor, de 52 de kilometri in sapte ani. Pentru ca autostrada sa se realizeze mult mai repede, este nevoie de bani si de o revizuire a proiectului. Cred ca reziliera contractului nu ar fi o varianta buna pentru statul roman, din cauza costurilor”, a declarat Rohan, intr-un eveniment care a aniversat 20 de ani de la infiintarea CIROM.
Recent, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) a solicitat grupului american Bechtel, constructorul autostrazii Transilvania, reducerea costurilor cu aproximativ 35% si revizuirea graficului de executie, intrucat termenul contractual, anul 2013, nu mai poate fi atins.
CNADNR datoreaza 90,4 milioane de euro, fara TVA, americanilor de la Bechtel, echivalentul unor facturi neachitate din perioada 2009-2010. Lungimea autostrazii este de 415 kilometri, din care au fost realizati doar 52,5 kilometri, intre Campia Turzii si Gilau.
Rohan apreciaza ca maximum 10% din productia locala de ciment este destinata lucrarilor de infrastructura, cea mai mare parte fiind “inghitita” de lucrarile rezidentiale sau de celelalte proiecte de constructii.
“In statele in care consumul de ciment se ridica la cel putin 500 de kilograme pe an, 70% din productie este destinata lucrarilor de infrastructura. La noi, inainte de Revolutie, jumatate din consumul de ciment era pentru infrastructura si jumatate pentru alte tipuri de lucrari”, a afirmat Rohan.
Industria cimentului, care detine cea