În contextul economic actual, băncile comerciale se orientează tot mai mult spre atragerea de clienţi prin canalele alternative de distribuţie-internet banking, mobile banking, bancomate sau POS. Dacă înainte de criză atrăgeau foarte mulţi clienţi prin vânzarea de credite la ghişee sau direct în magazine, acum, bancherii mizează pe consolidarea relaţiei la distanţă.
România are una dintre cele mai mici rate de penetrare a serviciilor bancare prin internet din ţările Europei Centrale şi de Est, respectiv 4%, comparativ cu 42% în cehia, 34% în Austria sau 13% în Croaţia, arată un studiu recent al companiei de cercetare de piaţă GfK. Mai exact, dintr-un total de 9,6 milioane de români bancarizaţi, doar 4% îşi verifică contul prin internet banking şi 3% fac tranzacţii folosind acest serviciu online.
Un procent similar face plăţi online cu cardul. În ciuda acestor statistici, mai puţin îmbucurătoare, bancherii autohtoni spun că numărul utilizatorilor de canale alternative de distribuţie (internet banking, mobile banking, call center şi terminalele ATM şi POS) este în continuă creştere. „Penetrarea internet bankingului în ţara noastră este încă la un nivel redus, aşadar potenţialul de dezvoltare este semnificativ, iar numărul utilizatorilor şi cel al tranzacţiilor va continua să creasc", este de părere Florentina Mihai, director al departamentului de Canale Alternative în cadrul Millennium Bank.Pentru că mizează pe potenţialul acestui segment, dar fiind stadiu relativ incipient, băncile au început în ultima perioadă să pună tot mai mult accent pe atragerea clienţilor, prin campanii de promovare, comisioane mai mici sau dobânzi mai mari la depozite constituite prin canale alternative.
Avantaje pentru client
Principalele beneficii ale celor care utilizează, de pildă, internet bankingul sunt economia de timp, confortul în gestionarea conturilor,