Gigantul american IBM a împlinit 100 de ani săpămâna aceasta şi s-a desprins puternic de activitatea de bază, adică producerea de calculatoare mecanice. Chiar dacă are un secol de activitate, compania încă mai are mult până să întreacă cele mai vechi corporaţii din Japonia, unde sunt afaceri care funcţionează încă din secolul al VIII-lea.
Interesant este cum a învăţat IBM din propria experienţă. Iată cele zece lecţii de afaceri pe care nu trebuie să le ignore nicio companie în drumul spre internaţionalizare.
1. Evită prezentările
IBM a devenit o companie infamă pentru excesul de prezentări, însă această lecţie încă nu au învăţat-o multe organizaţii. Gigantul american a fost unul dintre pionierii prezentărilor de afaceri, iar vânzătorii săi au fost printre primii care au adoptat proiecţiile pentru a-şi argumenta propunerile.
2. Nu e greşit să fii „fără luciu“
Când încerci să explici cuiva ce face IBM, lumea începe să caşte şi să fie plictisită. Compania nu face dispozitive pentru jocuri video precum Sony sau tablete ca Apple. Asta nu înseamnă că IBM nu are un model de afaceri solid şi profitabil. După cum sugerează şi numele, IBM este specializată în echipamente de business. Acel tip de echipamente hardware şi software pe care oamenii le observă foarte rar, dar pe care se bazează pentru a-şi face treaba.
3. Ai grijă cu cine faci afaceri
În 2001 a fost publicată o carte care detalia aparentele implicaţii ale IBM în Holocaust. Biroul german al companiei a fost acuzat că a ajutat regimul nazist pentru identificarea evreilor prin intermediul datelor de recensământ. Chiar dacă informaţiile s-au dovedit a fi nefondate, de atunci IBM Germania a plătit evreilor 3 milioane de dolari prin acte de caritate.
4. Costumul şi cravata nu ies din modă niciodată
IBM este înnebunită după personalul îmbrăcat la patru ace. Toţi executi