Artistul francez Bernar Venet a populat parcul Palatului Versailles şi domeniul Marly cu şapte sculpturi monumentale din oţel.
Înalte de câţiva metri (cea mai impozantă are 8 metri) şi cântărind mai multe tone, fiecare dintre ele este o adevărată provocare tehnică. De luna aceasta până la 1 noiembrie, statuia ecvestră a regelului Ludovic al XIV-lea este dominată de "parantezele" lui Bernard Venet.
Cu doi ani în urmă, Curtea Versailles-ului a fost gazda maşinii futuriste a sculptorului francez Xavier Veihan. Anul trecut, cele mai frumoase săli ale palatului au fost locuite de personajele "manga" ale japonezului Takashi Murakami. Respectând alternanţa semnăturilor franceze şi străine, anul acesta a venit rândul lui Bernar Venet să dialogheze cu minunata clădire patrimonială a Franţei. De la "Place d'Armes" la "Bazinul lui Apollo" şi la Grand Canal, cele şapte sculpturi ale artistului strălucesc în lumina soarelui.
Ideea i-a venit lui Venet, care a expus sculpturi de dimensiuni considerabile şi pe Champs-de-Mars, în 1994, şi la Tuileries, în 2000, de mai mulţi ani. În timp, a fotografiat locul, şi a făcut montaje fotografice. A venit apoi invitaţia fostului ministru francez al Culturii şi actualului Preşedinte al Muzeului şi al Domeniului Versailles, Jean-Jacques Aillagon.
"Versailles înseamnă largi spaţii deschise şi perspective care se întind la infinit. Este un spaţiu perfect pentru sculpturile mele şi o adevărată provocare plasarea lor într-un loc grandios ca acesta... Curbele operelor mele contrastează cu geometria unghiulară a grădinilor şi se mariază cu marginile circulare ale bazinului lui Apollo şi ale Marelui Canal", explica Bernar Venet.
Scenariul expoziţiei s-a născut pe computerul unuia dintre asistenţii sculptorului, care are un atelier cu 10 artişti, ca pe vremea lui Tizian sau Rubens. Pe ecran, două volute monumentale încadr