Anton Pann a pus pe muzică poema (cam lungă) „Un răsunet”, a lui Andrei Mureşanu, pe care G. Călinescu a numit-o „Marsilieza română”.
Din acea vreme a efervescenţelor paşoptiste datează, deci, îndemnul „Deşteaptă-te, române!”, iar în vălmăşagul decembrist de la 1989 a devenit simbol al redeşteptării naţionale, ajungând rapid cântecul-emblemă, unul dintre simbolurile statului – pe lângă stemă, steag, sigiliu şi zi naţională – adică imn.
„Deşteaptă-te, române!”(chiar fără virgulă şi fără semnul exclamării, cum apare mai mereu tipărit agramat, şi chiar fără… vorbe, adică interpretat doar instrumental!) are (mai are!) puterea să ridice ascultătorii (mai ales pe cei vârstnici) în picioare.
Ce-am vrut să spun prin acest text? Nimic. Fiindcă dacă aş repeta spiritul „răsunetului” (deşteptarea din somnul cel de moarte a românului) aş fi redundant, fiindcă orice ai cere şi oricum ai face-o, românul preferă somnia, somnolenţa, lenea, picoteala, odihna, somnul. Dacă nu o poate face direct, recurge la înlocuitori, reprezentanţi, aleşi, parlamentari care o fac în locul lor cu vizibilitate şi efect mai bune.
Anton Pann a pus pe muzică poema (cam lungă) „Un răsunet”, a lui Andrei Mureşanu, pe care G. Călinescu a numit-o „Marsilieza română”.
Din acea vreme a efervescenţelor paşoptiste datează, deci, îndemnul „Deşteaptă-te, române!”, iar în vălmăşagul decembrist de la 1989 a devenit simbol al redeşteptării naţionale, ajungând rapid cântecul-emblemă, unul dintre simbolurile statului – pe lângă stemă, steag, sigiliu şi zi naţională – adică imn.
„Deşteaptă-te, române!”(chiar fără virgulă şi fără semnul exclamării, cum apare mai mereu tipărit agramat, şi chiar fără… vorbe, adică interpretat doar instrumental!) are (mai are!) puterea să ridice ascultătorii (mai ales pe cei vârstnici)