Guvernul pregateste introducerea taxei de autostrada, al 4-lea bir pe drum, dupa vigneta, taxa din combustibil si cea pentru traversarea podurilor. De anul viitor, vom plati cele mai multe taxe de drum din UE, in conditiile in care avem una dintre cele mai mici retele de autostrazi din Europa.
Daca in majoritatea tarilor din Uniunea Europeana exista, in general, o singura taxa de drum (Elvetia, Austria, Ungaria sau Slovenia etc) sau o taxa de autostrada (Franta, Spania sau Italia), iar in altele nu se plateste niciun fel de taxa (Germania, Olanda, Belgia), in Romania, Guvernul isi face calculele pentru a introduce, de anul viitor, o noua taxa - cea de autoastrada.
Daniela Draghia, directorul general al Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri din Romania (CNADNR), a declarat, recent, ca taxa va fi aplicata pentru intreaga retea de autostrazi din Romania. Ulterior, CNADNR a revenit cu precizari, afirmand ca taxa va fi introdusa doar pentru autostrazile de pe Coridorul IV Paneropean.
Coridorul IV incepe in Germania la Nurenberg si se continua pe ruta Praga-Viena-Bratislava-Budapesta. In Romania, traseul trece prin Nadlac, Arad, Deva, Orastie, Sibiu, Bucuresti, Fetesti si Constanta si continuandu-se pana la Istanbul.
Strategia bugetar-fiscala pentru 2012-2014 mentioneaza, insa, negru pe alb, la capitolul „Politica in domeniul transporturilor si infrastructurii” ca unul dintre obiectivele propuse este „introducerea taxei de autostrada”, fara a face vreo deosebire intre autostrazile deja construite si cele care urmeaza.
Comisia Europeana a impus conditii clare, atunci cand ne-au dat finantarea, si anume taxarea autostrazilor. Vorbim de Coridorul IV, dar si de celelalte autostrazi deja construiteDaniela Draghia, directorul general CNADNR
CNADNR nu a stabilit, deocamdata, data la care va introduce noua