Miniştrii Transporturilor din ultimii ani au preferat să îndrepte antipatia românilor în privinţa introducerii unor taxe pe autostrăzi către Comisia Europeană, în loc să îşi asume public şi să explice automobiliştilor necesitatea introducerii acestor taxe.
După ce acum 2-3 ani fostul ministru al Transporturilor, Radu Berceanu afirma că taxa este cerută de CE, actualul ministru Anca Boagiu declara în octombrie 2010, la o lună de la instalarea sa la acest minister, că plata accesului pe autostrăzi ar fi cerută de Comisia Europeană.
"Nu pentru că cineva are plăcerea introducerii taxelor, este o măsură europeană pe care toate statele membre au luat-o. Pentru noi, ca ţară membră, este şi o condiţie pe care Comisia Europeană ne-a impus-o şi anume aceea de a demonstra că după momentul finalizării construcţiei de autostrăzi, avem fonduri pentru întreţinerea acestora", spunea anul trecut Anca Boagiu. Cererea ar fi fost făcută, mai precis, de către Directoratul pentru Politici Regionale al CE, afirma Ministerul Transporturilor acum câteva zile. "Corespondenţa, precum şi discuţiile avute cu reprezentanţii DG Regio în vederea aprobării cererilor de finanţare pentru proiectele de autostradă au avut în vedere şi subiectul asigurării resurselor financiare pentru mentenanţa acestor tronsoane de autostradă după finalizarea lor", susţin oficialii MT.
Dacă fostul ministru al Transporturilor, Ludovic Orban, pleda pentru introducerea taxelor doar pe autostrăzile în concesiune (taxa fiind parte componentă a mecanismului de recuperare a investiţiei făcute de concesionar), actualul director general al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale dn România, Daniela Drăghia, afirma acum două săptămâni că taxa va fi introdusă în viitor pe orice autostradă în exploatare, adică indiferent dacă aceasta a fost construită în concesiune sau nu, dacă s-au folosit banii