După o serie de accidente cauzate de şoferi care circulau neregulamentar, dar aveau pe capota maşinii un girofar oficial, mai mulţi locuitori ai capitalei Rusiei s-au organizat într-o mişcare de protest, folosind camerele telefoanelor mobile şi internetul pentru a expune abuzurile.
Un amplu articol din revista Foreign Policy tratează una dintre problemele care pun la încercare răbdarea şi nervii locuitorilor Moscovei: într-un oraş în care traficul este din ce în ce mai congestionat, iar maşinile de lux sunt un simbol al statutului social, circa 970 de persoane dispun de girofaruri oficiale, care le permit posesorilor să ignore regulile de circulaţie. Nu numai oficialii de la Kremlin, miniştrii şi mulţi parlamentari deţin girofaruri, dar şi mulţi alţi funcţionari minori, oameni de afaceri sau, pur şi simplu, persoane cu bani şi influenţă care „cunosc pe cine trebuie". Iar în cazul în care o maşină cu girofar este implicată într-un accident, poliţia tinde să atribuie vina celuilalt şofer.
Un caz recent, expus pe site-ul Radio Free Europe, este cel al vice-preşedintelui Lukoil, Anatoli Barkov. În februarie, Mercedesul acestuia, condus de un şofer, a intrat pe contrasens pentru a ocoli un ambuteiaj. Maşina s-a ciocnit de un Citroen care circula regulamentar - iar cele două femei care se aflau în acesta au murit pe loc. Poliţia s-a grăbit să dea vina pe şoferaiţa Citroenului, iar dacă nu ar fi apărut mai mulţi martori care să ateste că Mercedesul circula neregulamentar, probabil că nici nu ar fi existat o anchetă. Incidentul a stârnit mânia opiniei publice, iar atât familiile femeilor care şi-au pierdut viaţa cât şi diverşi artişti ruşi au început o campanie în presă împotriva abuzurilor în trafic comise de elite şi a dezinteresului afişat faţă de acestea de către organele de stat.
Dispreţul elitelor pentru oamenii de rând
Un incident asemănător