Dupa modelul marilor publicatii internationale, si site-urile romanesti au inceput sa introduca plata pentru continutul editorial. Cat succes va avea aceasta reteta? Viitorul informatiilor pe Internet este vazut ca o reteta hibrida de “freemium”, respectiv combinarea contentului gratuit cu cel oferit contra cost.
Criza a facut ca presa sa caute noi metode de finantare economica,astfel ca in prezent, media online experimenteaza modelul cu plata.Dupa ce in 2009 editiile electronice ale Wall Street Journal siFinancial Times introduceau contentul pe bani, un an mai tarziu ZiarulFinanciar adopta aceeasi reteta. In luna mai, Ciao! si Spy au trecutplata pentru accesarea versiunii online.
Dragos Stanca, managing partner Q2M, a declarat pentru DailyBusiness.ro ca utilizatorii romani de Internet nu sunt nici pregatiti si nici dispusi sa plateasca pentru orice tip de continut online.
Si asta pentru ca "notiunea de paid content suporta anumite nuantari direct dependente de calitatea infomatiei oferita contra cost, precum si de posibilitatea sau imposibilitatea de a fi accesata gratuit prin intermediul altor surse", a adaugat Stanca.
Pe de alta parte, reprezentantul agentiei Q2M a adaugat ca in viitor, plata pentru continutul online nu va mai fi privita la fel de exotic asa cum se intampla in prezent.
In ceea ce priveste natura informatiei pentru care romanii ar fi dispusi sa plateasca pentru a o citi pe Internet, Stanca a afirmat ca in acest caz vorbim de "doua extreme care au cele mai mari sanse".
"Creier mare" vs "creier mic"
Dragos Stanca a dat ca exemplu continutul "extrem de sofisticat si de specializat", cum ar fi rapoartele de research, de tip "creier mare" si continut editorial care se adreseaza primului impuls, de tip "creier mic", precum "vedeta X in ipostaze XXX, exclusiv".
Managi