Potrivit Asociației Distribuitorilor de Piese Auto din România (ADPAR), în 2011, piața pieselor de schimb auto va înregistra o creștere curpinsă între patru și cinci procente față de valoarea de 950 de milioane de euro atinsă anul trecut.
Președintele ADPAR, Haralambie Sanciu, susține că motivele acestei creșteri sunt ieșirea din garanție a tot mai multe autoturisme, precum și majorarea pieței de vehicule second-hand, iar zona din piață care va avansa cel mai mult va fi cea a pieselor IAM (Independent Aftermarket Manufacturer). Din valoarea de 950 de milioane de euro a pieței, 45% sunt piese ”aftermarket”.
Piața românească reprezintă doar o mică parte din valoarea pieței europene estimată de CLEPA (Asociația Europeană a Producătorilor de Piese de Schimb) la 65 de miliarde euro. Asta în timp ce piața mondială de piese de schimb a înregistrat în 2009 o valoare de 330 de miliarde de euro.
ADPAR este compusă din 23 de companii cu activități în domeniul comercializării de piese de schimb, a fost înființată în urmă cu doar un an iar membrii săi, dintre care trebuie menționați Auto Total, Autonet, Augsburg International, Italoparts, Unix Auto sau Rokor Trading, au 2.500 de angajați. Veniturile cumulate ale celor 23 de membri ADPAR au fost, în 2009, de circa 325 de milioane de euro, adică aproximativ o treime din piața totală de piese de schimb auto.
Piață dominată de confuzie
Oficialii ADPAR consideră că în acest moment există o mare confuzie pe piață, clineții neștiind adevăratele diferențe dintre tipurile de piese auto comercializate. Mai mult chiar, unii clienți consideră că orice piesă care nu este originală este contrafăcută. În realitate, piesele auto se împart în trei categorii: piese de origine sau originale, piese de calitate echivalentă (IAM) și piese contrafăcute.
Primele două categorii înglobează piese certifica