Comercianții români de autoturisme se declară optimiști, estimând o creștere a pieței cuprinsă între 3% și 10% până la finalul acestui an. Până acum, realitatea îi contrazice.
Piața românească de autoturisme este doar o umbră a ceea ce a fost în urmă cu numai trei-patru ani. În primele cinci luni ale anului 2011, au fost înmatriculate doar 23.152 de astfel de vehicule, în scădere cu peste 12% față de aceeași perioadă a anului precedent.
Dacă luăm în calcul și că, în intervalul ianuarie-mai din 2008, erau comercializate nu mai puțin de 121.631 de autoturisme, tabloul devine mult mai sumbru. „Atunci a fost doar un balon. Piața se umflase fără un suport logic“, spun acum dealerii de mașini încercând să justifice motivul pentru care reculul început în toamna anului 2008 nu pare să mai aibă sfârșit. Cu toate acestea, unii susțin că, în România, dimensiunile pieței ar trebui să fie apropiate de cele din 2007-2008, adică circa 300.000 de unități. În mare măsură, pentru că parcul auto este încă învechit, dar și pentru că „acesta este raportul normal într-un stat cu o populație de 22 de milioane de locuitori“.
Jumătate din parcul auto trebuie înlocuit
Calculele făcute de comercianții de mașini, deși susținute de statistică, au câteva puncte slabe. Este foarte adevărat că, din totalul de 4,3 milioane de autoturisme înmatriculate în România, aproape două milioane au o vechime mai mare de zece ani și, prin urmare, ar trebui înlocuite.
De asemenea, raportat la 1.000 de locuitori, numărul de mașini de la noi este extrem de mic. Astfel, dacă la noi densitatea a atins anul trecut 195 de mașini/1.000 de locuitori, în Polonia sunt, conform Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), 383 de mașini/1.000 de locuitori, în Cehia sunt 414, iar în Germania, 501.
Acestea ar fi punctele care susțin motivele de creștere. De cea