Criza economica si scaderea bugetelor si a puterii de cumparare au schimbat atat comportamentul producatorilor de bunuri, cat si al celor care obisnuiesc sa mearga la hipermarket. Pe de alta parte, studiile arata ca nici companiile si nici consumatorii nu actioneaza intotdeauna dupa miturile date ca regula de catre firmele de cercetare si marketing.
Daniel Enescu, general manager al Daedalus Group, a prezentat cinci dintre aceste mituri.
1. In vremuri de criza, decizia de cumparare se muta la raft
Mitul spune ca atunci cand bugetul scade, consumatorul se uita dupa un produs mai ieftin, vandut la promotie in cadrul hipermarketului.
Potrivit studiilor Daedalus, daca inainte de criza economica, respectiv in 2009, cumparatorul se decidea la raft pentru produse precum cafea, margarina sau bere, in 2011, pentru aceleasi produse, acesta se hotaraste de acasa cu privire la produsele pe care le va achizitiona.
Pe de alta parte, cand merge la cumparaturi, consumatorul cauta promotiile la raft pentru ulei si bauturi carbogazoase.
Lista de cumparaturi intocmita acasa este data de nevoia de siguranta si de cea de experimentare. Astfel, pe fondul crizei economice, cumparatorul care dispune de un buget mai mic, nu isi mai permite sa faca experimente incercand un produs nou. El stie inca de acasa ce produs trebuie sa cumpere.
Din perspectiva companiei producatoare de bunuri, acest tip de consumatori pot fi atrasi prin investitia in branding si publicitate.
In acelasi timp, pe fondul bugetului restrans, consumatorul manifesta nevoia de experimentarea produselor mai ieftine. Aceasta categorie de cumparatori, nu mai cumpara la fel de mult si se vaneaza tot ce inseamna produse la promotie.
In aceste conditii, "cu cat presiunea pe buget e mai mare, cu atat deciziile luate la raft sunt m