Modelul farma al medicamentelor “blockbuster” a murit, spune cu convingere francezul Pascal Prigent, directorul general al companiei farmaceutice GlaxoSmithKline (GSK) Romania. In locul lui, vor aparea medicamente personalizate, mai eficiente, dar care presupun cheltuieli mai mari atat pentru producatori, cat si pentru stat. Ce sanse au pacientii romani sa se trateze cu noile medicamente in conditiile in care Sanatatea are o alocare din PIB la nivelul tarilor sarace africane?
“Modelul blockbusterului (medicament care genereaza vanzari de peste 1 mld. dolari pe an – n. red.) este o risipa intr-un fel pentru ca nu exista niciun produs farma care sa fie eficient pentru toti pacientii. (…) Modelul care se dezvolta acum este trecerea de la blockbuster la medicamente croite pe anumite persoane, pe anumite subgrupuri de pacienti”, spune Pascal Prigent (foto), seful GSK Romania, intr-un interviu acordat Wall-Street.ro.
Venit la conducerea companiei in decembrie anul trecut, Prigent considera piata romaneasca de medicamente ca fiind "interesanta si importanta" pentru investitorii din domeniul farma, mai ales ca, in prezent, cheltuielile pentru sanatate, de sub 4% din PIB, sunt la un nivel relativ scazut. “Romania are o populatie de 21 de milioane de locuitori, este o tara membra UE, deci va fi un impuls puternic pentru ca piata locala sa creasca, pentru ca pacientii sa aiba acces la medicamente de ultima ora”, explica executivul.
Prigent spune ca vechiul model al medicamentelor care aproape se vindeau de la sine va disparea, iar pacientii nu vor mai fi dispusi sa plateasca pentru tratamente care nu sunt foarte eficiente. Pentru finantarea introducerii pe piata a noilor produse, GSK urmeaza sa propuna autoritatilor romane doua scheme de finantare, aplicate deja in Occident.
“Avem o problema specifica in Romania: lista cu noile medicamente nu a mai