”Dacă răspunderea materială a magistratului pentru erori judiciare este proclamată la nivel constituţional (art.52 din Constituţie) şi prin legi organice ( art. 504-507 C.pr.civilă şi art. 96 din Legea 303/2004), nu acelaşi lucru se poate spune despre răspunderea legislativului sau a executivului. Mai mult, dezbaterile în spaţiul public cu privire la acest subiect lipsesc cu desăvârşire”, se arată într-un comunicat al Uniunii Naționale a Judecătorilor din România (UNJR).
Organizația profesională a judecătorilor susține că este momentul începerii unor astfel de dezbateri, deoarece erorile legislative perturbă în mod grav nu doar stabilitatea socială, ci produc prejudicii cuantificabile şi consistente bugetului de stat, adică fiecărui contribuabil, cetăţean al României.
Președintele UNJR, judecătorul Natalia Roman reamintește de numeroasele condamnări ale României la Curtea Europeana a Drepturilor Omului, în materia caselor naţionalizate, condamnări ce au însemnat obligarea Statului Român la plata a milioane de euro. Într-o decizie de principiu, hotărârea Atanasiu contra României, Curtea arată în mod explicit motivele acestei condamnări: încălcarea dreptului de proprietate a reclamantului îşi are originea într-o problemă majoră ce rezultă dintr-o disfuncţionalitate a legislaţiei române şi dintr-o practică administrativă care a afectat şi mai poate încă afecta în viitor un mare număr de persoane.
Un al doilea exemplu dat de UNJR este cel al legilor şi actelor normative declarate neconstituţionale sau neconforme dreptului comunitar (salarizarea profesorilor, taxele de poluare), acte ce au generat sute de mii de litigii. Toate aceste litigii au grevat bugetul de stat de sume consistente, fără a se pune în vreun mod problema răspunderii individuală a unor persoane pentru aceste prejudicii.
”O lege proastă va genera mereu o soluție nedreaptă. O l