Producătorul auto suedez Saab este în pragul falimentului după ce oficialii companiei au recunoscut zielele trecută că nu pot plăti salariile celor 3.700 de angajaţi. Pierderile, suportabile pe vremea când gigantul american General Motors deţinea marca, sunt pe cale să sufoce actualul proprietar, compania olandeză Swedish Automobile.
The Guardian scrie că mai întâi au fost blocate salariile celor 1.500 de muncitori din fabrică, după refuzul furnizorilor de mai livra componente forţase oprirea producţiei până pe 4 iulie.
Zilele trecute, un purtător de cuvânt al Saab a spus că este posibil ca nici ceilalţi 2.200 de angajaţi ai companiei, ingineri, designeri sau funcţionari, să nu-şi ia salariile prea curând: „Ultimul lucru pe care-l dorim este fim nevoiţi să le dăm vestea asta chiar înainte de perioada vacanţelor. Nu am fi făcut-o dacă am fi avut vreo altă alternativă”.
Cu toate că situaţia este complicată, Saab nu se pregăteşte de declararea falimentului, compania fiind pe ultima sută de metri în tentativa de a obţine lichidităţi printr-un contract de sale-and-lease back al fabricii de la Trollhattan către un cumpărător anonim.
Actualul proprietar al Saab, fostul executiv din industria de fashion Victor Muller care a plătit anul trecut 400 de milioane de dolari pentru companie, are de rezolvat o problemă căreia nici măcar un uriaş ca GM nu i-a dat de cap. În ciuda dimensiunii sale globale, GM nu putut să identifice o piaţă sustenabilă pentru cele trei modele produse de suedezi, 9-3, 9-5 şi 9-4x.
În ultima perioadă producţia Saab a scăzut puternic, de la 123.000 de unităţi în 2007 până la 33.000 anul trecut, compania nereuşind să profite de creşterea cererii de automobile pe pieţe precum China, India, Brazilia sau Rusia, majorare care se vede în bilanţurile celorlalţi mari producători auto mondiali. O gură de aer pentru Saab poate fi a