Klezmer – muzica evreilor din Estul Europei, importată, la sfîrşitul secolului al XIX-lea şi începutul secolului al XX-lea, în America, de unde s-a întors în Europa, după anii ’70, îmbogăţită cu influenţe din diverse alte genuri muzicale – a început să devină, şi în Romånia, un gen din ce în ce mai apreciat. Venind în întîmpinarea acestei tendinţe, Forumul Cultural Austriac, în parteneriat cu Green Hours 22 Jazz Cafe, Institutul Cultural Romån şi Institutul Polonez, a organizat, în perioada 16-19 iunie, a doua ediţie a Festivalului Interna-ţional „Klezmer and More“. Formaţiile invitate au fost Kroke (din Polonia), Nayechovici (Ru-sia), Nifty’s (Austria) şi Basarabish (grup alcătuit special pentru acest festival, reunind cîntăreţi din SUA şi Republica Moldova). Publicăm, în acest număr, un dialog cu reprezentanţi din trei formaţii participante la festival: Thomasz Kukurba (violă, voce, percuţie formaţia Kroke), Vanya Zhuk (voce, chitară electrică formaţia Nayekhovici) şi Jacob Shulman-Ment (violonist Basarabish).„Muzica mea este doar cheia necesară pentru ca tu să te deschizi pentru tine“ Interviu cu Thomasz KUKURBA Cînd aţi descoperit muzica klezmer? Cînd eram în liceu, iar în facultate, în 1992, am pus bazele Kroke, ideea noastră fiind să facem poate un gen de folk, cu un fundal evident evreiesc, balcanic etc. Noi avem pregătire muzicală clasică, dar atunci am descoperit acest gen de muzică din zona balcanică, romånească, ţigănească, evreiască – era ceva inedit, special, o muzică pe care o simţeam şi o simţim profund, o cîntăm din inimă. Pentru noi, această muzică are o încărcătură profund emoţională. Cum aţi ajuns să lucraţi cu Steven Spielberg, pentru Lista lui Schindler? Începutul anilor ’90 a reprezentat o perioadă de revitalizare a vechilor cartiere evreieşti din Cracovia, apăreau noi cafenele, localuri, se renovau sinagogi etc., iar acum, Kazimierz e un