Pentru orice meloman Opera Metropolitan constituie un vis greu de realizat, aş putea spune o Mecca a operei mondiale, cel mai mare şi mai important teatru din lume.
După o viaţă, am reuşit să-mi împlinesc acest ideal printr-o excursie în America de Nord, având ca obiectiv primordial câteva spectacole la sfârşit de stagiune.
Metropolitanul este o uriaşă instituţie muzicală, un organism în care totul funcţionează perfect. Peter Gelb, actualul director, a proiectat un program ce include aproape toate titlurile teatrului liric, fără să eludeze nici lucrări din repertoriul preclasic mai puţin cântate. Metropolitan Opera este un teatru cu deschidere şi popularizare pe plan mondial prin bunăvoinţa fundaţiei Bloomberg, care a sponsorizat transmiterea live în întreaga lume a unor importante spectacole de sâmbătă după-amiază, ceea ce permite prezentarea lor în direct în diverse cinematografe de pretutindeni la orele serii, potrivit fusului orar respectiv. Acest sistem dă posibilitatea publicului meloman să ia contact cu spectacolele de prestigiu, în interpretări de referinţă, incluzând nume importante ale liricii contemporane, dar mai ales prestigioşi regizori ce pregătesc producţii fabuloase, multe în interpretă ri moderne, păstrându-se însă stilistica creaţiilor respective.
Am avut în patru zile de New York rezervate din vreme două bilete: la „Ariadna din Naxos” de Richard Strauss şi „Rigoletto” de Giuseppe Verdi. Din păcate, la spectacolul pe care mi l-am dorit cel mai mult, „Walkyria” de Richard Wagner, erau epuizate biletele cu o jumătate de an în urmă. Am reuşit, în cele din urmă, să obţin un loc în picioare. Pot spune retroactiv că am trăit, într-adevăr, un mare eveniment prin această producţie a unui regizor canadian, Robert Lepage, care montează la Met toată tetralogia wagneriană.
Pentru un wagnerolog această producţie este un model, un e