Pentru potenţialii cumpărători de iahturi este un moment foarte bun. Piaţa este în scădere abruptă de doi ani, ceea ce i-a forţat pe dealerii locali să ofere reduceri semnificative de preţ. Cu toate acestea, aproape nimic nu se mai vinde.
La cel mai recent târg de profil, Tomis Yacht 2011, care şi-a deschis ieri porţile, a fost prezentă numai o firmă de profil, Neptun Yacht, din Constanţa, care expune trei modele. „Sunt alte două bărci pe drum, vin din Bucureşti, dar au avut probleme pe drum", a explicat Mihai Daraban, preşedintele Camerei de Comerţ, Industrie, Navigaţie şi Agricultură Constanţa, care a organizat evenimentul. Modelele expuse nu mai aveau preţuri de circa un milion de euro, ca în anii trecuţi. Cel mai scump era un model care costă puţin peste 300.000 de euro.
„Am expus o barcă la circa 300.000 de euro, dar dacă vine cineva să o cumpere o dăm mult mai ieftin. Mai avem una la 100.000 şi ceva, dar o dăm mai ieftin. Sunt bărci extraordinare, sunt bărci de croazieră, se poate face şi plajă", a declarat Florin Cârstocea, patronul firmei. Se spune că o barcă este nouă atât timp cât nu este dată la apă, dar chiar şi aşa preţul ei scade cu 10% pe an dacă nu e vândută. Bărcile, spune el, sunt cumpărate de acum doi ani (în industria aceasta produsele sunt cumpărate de la dealer, care apoi le revinde). Sunt adevărate hoteluri de cinci stele, dar îşi găsesc greu cumpărători.
Cum a afectat criza din SUA piaţa
Vânzările de iahturi merg prost de aproape doi ani. „Dacă în 2009 am vândut 14 iahturi, cu lungimi cuprinse între 7 şi 16 metri, în 2010 am vândut trei, iar acum una şi jumătate, adică am primit avans la una, mică şi aceea. Piaţa nu merge. Ultima ambarcaţiune pe care am vândut-o a fost de peste un milion de euro", îşi aminteşte Florin Cârstocea. De vină pentru declin este criza financiară, care a influenţat în mod direct vânzăril