La final de stagiune teatrală, reluarea montării din aceast an a piesei „XXL (Fat Pig)” de Neil LaBute, la Teatrul ACT, o coproducţie a acestei instituţii cu Teatrul “George Ciprian” şi Asociatia Culturala “Catharsis”, a făcut sală plină şi nu fără motiv. Scrisă în bine cunoscutul stil colocvial al dramaturgului american cu origini franco-canadiene, englezeşti şi irlandeze, această comedie neagră, ce alunecă într-o oarecare măsură spre dramă, stârneşte în egală măsură râsul şi autointrospecţia. Ceea ce, de altfel, ar trebui să facă orice comedie de calitate.
Trama este relativ simplă. O poveste de dragoste între un tânăr şi zvelt angajat al unei firme de success (Tom) şi nostima şi inteligenta bibliotecară supraponderală, Helen, trebuie să înfrunte toate ironiile şi răutăţile colegilor de birou ale primului, narcisistul Carter şi eleganta, supla Jeannie, fosta lui prietenă.
Patru personaje evoluează în spaţiul special de la Teatrul ACT, la doi paşi de spectatorii ce-i încojoară din trei părţi şi le pot urmări fiecare privire, fiecare gest, fiecare grimasă. O apropiere ce le impune un joc asemănător mai curând celui cerut de film decât de scenă.
Piesa include momente de comedie romantică, de comedie de limbaj, presărat uneori cu cuvinte fruste, alteori cu efecte hilare, de farsă, în special graţie personajului Carter, de telenovelă sfârşind în dramă. Şi, mai ales, conţine un conglomerat de cruzime cotidiană, generată de incapacitatea oamenilor de a ieşi din tiparele unei convenţii sociale. O femeie grasă, într-o lume în care idealul de frumuseţe este anorexic, devine o mostruozitate. Şi, desigur, o proastă alegere din partea partenerului care riscă marginalizarea, inconfortul interior în public şi îşi poate pune în pericol situaţia de “tânăr de succes”.
Neil LaBute apelează, ca şi în alte piese ale sale, ca “Basch, o trilogie c