Constanţa nu are o bază de date cu maşinile străine care circulă pe străzile din judeţ. Miile de posesori de maşini înmatriculate în Bulgaria nu plătesc taxele şi impozitele auto către statul român.
Autoturismele înmatriculate în străinătate care circulă pe străzile din Constanţa sunt periculoase din mai multe puncte de vedere, iar proprietarii lor „ocolesc“ şi plata mai multor taxe pe care le-ar achita dacă ar alege să-şi înmatriculeze maşinile în România. La un calcul sumar, în medie, pentru fiecare autoturism neînmatriculat statul român pierde aproximativ 1.000 de lei, fiindcă proprietarul plăteşte taxele uzuale în ţara vecină.
Judecata pragmatică a unui „texan“
Un „texan“ (denumit aşa după indicativul TX, de la Tolbuhin) nu plăteşte statului român taxa de înmatriculare, asigurarea şi impozitul. El plăteşte toate aceste biruri statului bulgar. De exemplu, la un Opel Vectra B din 1998, cu o capacitate de 2.000 de centimetri cubi, cumpărătorul a achitat vânzătorului (care rămâne proprietarul maşinii), o sumă de 350 de euro, ce reprezintă taxele, impozitele locale şi asigurarea pe un an.
Vezi galerie cu comportamentul„texanilor“ în trafic
Motivul pentru care a decis să-şi ia o maşină din Bulgaria îl justifică un „texan“. „În primul rând, maşinile sunt mult mai ieftine acolo: un Opel Vectra B din 1998 costă 1.600 de euro în Bulgaria, iar în România nu-l găseşti sub 2.000 de euro. În plus, dările anuale sunt mai rezonabile acolo: 350 de euro cu totul, în timp ce la noi mă costă cel puţin dublu“, spune Costin Popa din Constanţa, nou proprietar de maşină „de Texas“.
Constanţa: Cine inventariază maşinile de „Texas"
Dezavantajul de a avea o maşină înmatriculată în ţara vecină este acela că nu poate să rezerve un loc de parcare în faţa blocului. „Nu plătesc taxe la primărie pentru maşină, nu îmi dau locul de parcare. Dacă mai