Elevii şi tinerii mureşeni cu vârste cuprinse între 15 şi 24 de ani din liceele şi sistemul rezidenţial de protecţie a copilului din judeţ sunt publicul ţintă al primei campanii naţionale de prevenire a consumului de substanţe noi cu proprietăţi psihoactive, denumite generic “etnobotanice”, lansată de Agenţia Naţională Antidrog cu ocazia Zilei Internaţionale de luptă împotriva traficului şi consumului ilicit de droguri sărbătorită anual pe data de 26 iunie. Campania “Absentul” are ca mesaj “Este mutarea ta fără etnobotanice”.
În aceste condiţii, singurele tipuri de programe, proiecte sau intervenţii de impact care pot contribui la diminuarea consumului de substanţe noi cu proprietăţi psihoactive reprezintă cele de prevenire prin: informarea populaţiei generale şi categoriilor vulnerabile în legătură cu riscurile consumului şi formarea de abilităţi de viaţă sănătoase care să determine în timp creşterea influenţei factorilor de protecţie individiali şi sociali şi scăderea factorilor de risc. “După începerea şcolii ne vom adresa tinerilor şi în instituţiile de învăţământ, dar acuma ne vom adresa în locurile de distracţie nocturnă, locurile de distracţie precum complexul Weekend, în penitenciare, centre de plasament, vom avea acţiuni de informare stradale. Sperăm să scadă numărul de consumatori de substanţe noi, psihoactive, să conştientizeze pericolul acestor substanţe”, a declarat Aleodor Roman, coordonatorul Centrului de Prevenire, Evaluare şi Consiliere Antidrog Mureş.
25 de consumatori de etnobotanice consiliaţi
Acesta a subliniat că numărul consumatorilor de etnobotanice care au apelat la sfaturile specialiştilor de la CPECA Mureş în urma consumului de droguri a crescut simţitor în 2011. Dacă la nivelul anului 2010 în total au existat 21 de asistaţi la CPECA Mureş, în cursul acestui an, doar pe primul semestru s-au adresat 25 de persoane, dint