Cei mai mulţi au ales romanul subiectiv, specie a genului epic, "Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război", de Camil Petrescu, fiind convinşi că vor lua notă mare. Problema este că romanul nu se încadrează în genul dramatic, ci în cel epic, confuzie care va fi sancţionată de profesorii care le vor evalua lucrările.
Dezbateri au existat între elevi şi în ceea ce priveşte gradul de dificultate al subiectelor, unii considerând că cerinţele au fost acesibile, alţii că au fost dificile şi pline de capcane.
"Subiectele au fost accesibile, în linia modelelor care le-au mai fost date la şcoală, propunerile acelea pe care le-au avut la dispoziţie pe internet. Dar ştiţi cum sunt copiii din ziua de azi, nu mai sunt dispuşi să citească şi dacă de exemplu la punctul 3 au confundat la Camil Petrescu, cu Ultima noapte de dragoste, întâia de război, genul epic cu genul dramatic, probabil pe Facebook nu folosesc termenii ăştia şi de aia nu-i ştiu", crede profesoara de limba română Doina Popescu, de la Colegiul bucureştean Ion Vianu, pentru Realitatea.
Profesoara Cristiana Petrescu, de la Liceul teoretic Jean Monnet, este de altă părere. Ea spune că subiectele de anul acesta au fost presărate cu capcane, care te obligau să judeci înainte de a te apuca de scris. "Subiectul 3 era unul capcană, din cele trei variante copiii trebuiau s-o excludă pe cea din mijloc, cu Camil Petrescu, a cărui piesă "Jocul ielelor" nu a fost în programă, iar Ultima noapte de dragoste, întâia de război era un roman. Felul în care a fost formulat subiectul, folosind sintagma "dintr-un text dramatic studiat", te obliga să gândeşti, să ai un minimum de discernământ. Practic a fost o glumiţă de subiect, că nu i-a băgat pe copii în Eminescu sau Nichita Stănescu, care ar fi fost nişte subiecte cu adevărat grele", a declarat doamna profesoară pentru Realitatea. @N_