Lipsa de educaţie a părinţilor, sărăcia sau ignoranţa profesorilor faţă de nevoile elevilor, rămân cele mai importante cauze ale abandonului şcolar.
Aceasta a fost una dintre concluziile mesei rotunde de ieri, organizate de Reprezentanţa Comisiei Europene la Bucureşti. Până în 2020, România s-a angajat să reducă rata medie de părăsire timpurie a şcolii la maximum 10%, faţă de 14,4%, cât este în prezent. Cât priveşte abandonul şcolar, rata este de 16,6% şi va trebui să ajungă la 10 procente, peste nouă ani.
Secretarul de stat în ministerul Educaţiei, Oana Badea, susţine că Legea educaţiei aduce schimbări care-i vor ajuta pe copii să rămână mai mult timp în şcoală: clasa pregătitoare obligatorie şi trecerea clasei a IX-a la gimnaziu. „Vrem să abilităm fiecare şcolar de clasa I cu principalele instrumente care îl fac să fie egal în startul său cu cei care au fost la grădiniţă".
Anca Nedelcu, expert la Centrul Educaţia 2000+, susţine că mulţi profesori consideră că abandonul şcolar nu este o problemă în sistem. „Dascălii nu sunt suficient de receptivi la nevoile copiilor. Observăm că abandonul nu se întâmplă peste noapte, nu li se întâmplă copiilor care au rezultate bune. Abandonul şcolar dă semne. Cineva trebuie să-i vadă pe cei care nu mai vor să înveţe, nu e nimic de neprevăzut".