O sută de ani după ultima "vizită" efectuată de Mona Lisa în Peninsulă, autorităţile de la Florenţa au cerut muzeului Luvru să le împrumute celebrul tabloul pictat de Leonardo da Vinci. Apelului lansat de responsabilii italieni i s-a alăturat şi o petiţie care circulă pe internet şi care se adresează atât muzeului parizian cât şi ministrului francez al culturii.
Presiuni mari cărora însă Muzeul Luvru a refuzat să le cedeze. "Tabloul e prea fragil, nu mai poate fi mişcat de la locul lui, transportarea sa altundeva este de neconceput".
Directorul departamentului de pictură de la Luvru, obişnuit cu presiunile externe, rămâne ferm pe poziţii şi are şi argumente. "Pictat pe un fond din lemn de plop foarte fin, tabloul, cu timpul s-a curbat iar pe spate apare o fantă care se măreşte tot mai mult" spune Vincent Pomarède. E un lucru dealtfel cunoscut de toţi specialiştii din lume ai tabloului, nu-i un capriciu franco-francez.
Chiar şi pentru vizita sa anuală, tabloul lui da Vinci nu este dus la laborator, e scos doar din cârlig şi analizat în sala în care este expus. Sală în care, să nu uităm, Mona Lisa este la adăpost în spatele unui geam blindat. Gioconda sau Mona Lisa cum i se mai spune, a fost pictată între 1503 şi 1506 şi n-a părăsit muzeul Luvru decât de trei ori.
Prima dată, cu forţa, adică furată. În 1911 un italian pune mâna pe tablou şi dispare cu el. Pânza şi autorul furtului nu vor fi găsiţi decât doi ani mai târziu, în 1913, când tabloul tocmai era pe cale să fie vândut unui colecţionar florentin.
Al doilea voiaj al Jocondei s-a făcut de bună voie şi de abia 5 decenii mai târziu, mai exact în 1963 în Statele Unite, în semn de prietenie faţă de noul ales la Casa Albă, JFK. A treia şi ultima ieşire în lume Joconda a făcut-o în cadrul unei expoziţii excepţionale la Tokyo, în Japonia în 1974, cu o scurtă escală la Moscova. @N_P