Piaţa centrelor comerciale se apropie de saturaţie în majoritatea oraşelor din România, astfel că pentru anul viitor numărul proiectelor care ar putea fi deschise este la jumătate faţă de anul acesta.
Ritmul de extindere al retailerilor internaţionali pe piaţa locală ar putea încetini anul viitor, în condiţiile în care principalul "canal de expansiune" folosit în ultimii cinci-şase ani, respectiv mallurile şi parcurile comerciale, va genera tot mai puţine proiecte în următorii ani.
Dacă toamna acestui an se anunţă a fi una aglomerată, cu deschideri la fiecare două săptămâni, pentru 2012 deocamdată doar trei centre comerciale se anunţă a fi în grafic pentru deschidere: Corall Constanţa, Prima Shopping Center Oradea şi Uvertura Botoşani.
În stadii premergătoare construcţiei mai sunt câteva zeci de malluri şi parcuri comerciale în România, dar doar o mică parte dintre acestea au şanse să fie deschise pe parcursul anului viitor. Printre acestea se numără mallul Adora din Craiova, la care portughezii de la Sonae Sierra au anunţat recent că vor începe lucrările, în timp ce sud-africanii de la NEPI au anunţat de asemenea că vor începe anul acesta lucrările la un centru comercial în Ploieşti, care ar putea fi deschis până la sfârşitul anului viitor.
O condiţie "eliminatorie" pentru deschiderea unui centru comercial de mari dimensiuni în ultimii ani a fost găsirea unei "ancore de food", respectiv un supermarket sau hipermarket. Dintre proiectele anunţate pentru anul viitor doar cel din Botoşani nu a anunţat semnarea unui parteneriat cu un astfel de chiriaş; la Prima Shopping va fi Kaufland şi Lidl, Corall Constanţa este un proiect dezvoltat de Cora, companie care va opera şi un hipermarket în mall, dar şi în Adora Craiova, în timp ce proiectul NEPI din Ploieşti va fi realizat în imediata vecinătate a hipermarketului Carrefour. @N