Companiile din industria utilajelor mari pentru construcţii au ajuns în 2008 la afaceri de peste un miliard de lei (270 mil. euro), dar apoi au resimţit din plin gustul recesiunii. De la începutul anului însă, mamuţii pe roţi au reînceput să se mişte.
Creşterile anunţate pentru 2011 oscilează între 40 şi 60%, iar estimările pentru evoluţia acestui sector variază între "o uşoară revenire" şi "anul acesta va fi cel mai bun din istoria noastră".
Cu toate acestea, marile proiecte de infrastructură se mişcă foarte greu, iar banii care vin de la Uniunea Europeană pentru dezvoltare şi competitivitate ajung în parte pe mâna unor constructori care nu au o direcţie foarte clară pentru echipamentele cumpărate.
"Giganţii" de pe listele de vânzare ale marilor distribuitori rămân în continuare fără amatori, în absenţa unor proiecte majore, nevoile pe acest segment fiind acoperite când este cazul de companiile care se ocupă de închirieri.
Afacerile primelor cinci companii de profil din România au spart în anul 2008 pragul de 1 miliard de lei (275 milioane de euro), însă în anul următor au plonjat cu 70%. Ultimii doi ani au produs modificări atât în privinţa utilajelor folosite, cât şi a comportamentului clienţilor. Dacă în 2008 lista de cumpărături a constructorilor era dictată de proiectele rezidenţiale şi de birouri care încă mai păstrau inerţia boom-ului imobiliar, în 2011 atenţia clienţilor s-a mutat pe utilaje folosite în proiecte de infrastructură. În privinţa echipamentelor, dealerii mari din piaţă par să cadă de acord că tendinţa este spre tehnologii mai sofisticate, care permit o administrare mai ieftină în timp.
"Criza ne-a învăţat să folosim utilaje mai performante", spune Constantin Marcu, directorul general al distribuitorului Marcom, unul dintre cei mai mari jucători pe segmentul vânzărilor de utilaje de construcţii din România. Pr