Introducere. „La cererea expresă a Uniunii Europene“, Guvernul Republicii Moldova (de centru-dreapta, rezultat al unei alianţe a partidelor „democratice“ în opoziţie cu comuniştii) a promovat în această primăvară, în Parlament, o lege antidiscriminare. Care, printre altele (gen, etnie, limbă etc.), condamna discriminarea pe bază de orientare sexuală. Ceea ce a adus în stradă un cocteil de bătrîne bigote, mame de familie, reprezentanţi ai unor ONG-uri conservatoare, militanţi anti-gay, preoţi, acompaniaţi periodic de politicieni din chiar partidele la guvernare, preocupaţi de acoperirea electorală pentru (atunci) apropiatele alegeri locale. Toţi, manifestînd contra expresiei infamante „orientare sexuală“, bănuite a fi un deghizament pentru acceptarea mariajului între persoane de acelaşi sex, coruperea minorilor, prozelitism homosexual, disoluţia familiei tradiţionale, pedofilie, necrofilie şi, în mare, distrugerea valorilor naţionale. Guvernul a retras, în consecinţă, propunerea legislativă, rămînînd, sub privirea atentă a şefului Delegaţiei UE în Republica Moldova, să mediteze asupra unui substitut pentru „orientare sexuală“. Iar de aici începe un spectacol. Regizor, dramaturg, membru fondator al Iniţiativei Ofensiva Generozităţii, activist social, Bogdan Georgescu a avut o rezidenţă de o lună la Teatru-Spălătorie din Chişinău (rezidenţă susţinută financiar de Fundaţia Erste şi Institutul Cultural Român de la Chişinău), timp în care, într-un sistem de ateliere şi cercetare-documentare, a lucrat la un spectacol. Titlul lui e ROGVAIV – referinţa e, pe de o parte, la curcubeu ca simbol al diversităţii sexuale, iar pe de altă parte, la curcubeul de atitudini şi abordări ale situaţiei date: nu problema diversităţii sexuale în sine, ci cea a reprezentării publice a acestei probleme. În varianta cea mai simplă, e vorba despre un montaj la vedere de „reprezentare a rep