În aprilie 1990, cînd dorea să revină în ţară cu ocazia Sfintelor Paşti, regelui Mihai i-a fost refuzată cererea de viză. Dorea să îşi revadă ţara, din care a fost alungat în 30 decembrie 1947. În aprilie 1990, Traian Băsescu era director în Ministerul Transporturilor şi inspector-şef al navigaţiei civile. În 25 decembrie 1990, regele Mihai este arestat, practic, pe autostrada Bucureşti – Piteşti şi întors din drum: mergea către Curtea de Argeş, să se reculeagă la mormîntul reginei Maria, bunica sa. Pe atunci, Traian Băsescu fusese proaspăt avansat, ca subsecretar de stat în Ministerul Transporturilor. Ca un făcut, şeful Poliţiei din Piteşti, Mihai Berechet, care i-a reţinut umilitor pe rege şi pe regină, a ajuns ulterior şef al Poliţiei române. Ca un făcut, la începutul anului 1991, Traian Băsescu, un as al ascensiunii politice, ajungea ministru al Transporturilor. Transporturi deloc faste pentru rege, care aveau doar o singură direcţie – întors. În primii doi ani şi jumătate, 1990, 1991 şi pînă în ziua de Sfîntul Gheorghe a anului 1992, care a coincis cu Sfintele Paşti, regelui nu i s-a permis să revină în ţară. În acest timp, Traian Băsescu şi-a văzut de treabă. A ignorat complet problemele reale din transporturile româneşti, şi anume starea proastă a drumurilor (nici un kilometru de şosea nu a fost modernizată în acei ani), diminuarea alarmantă a traficului de persoane şi mărfuri pe CFR, concomitent cu scumpirea exagerată a acesui tip de transport, starea deplorabilă a flotilei TAROM (excepţie făcînd aeronavele Airbus, cumpărate într-o afacere din care s-a încasat un comision de 1,3 milioane de dolari; cum ne amintim, unul s-a prăbuşit la Baloteşti). Dar această perioadă va rămîne în memoria colectivă mai ales drept perioada în care a dispărut mai mult de jumătate din flota maritimă a României, cealaltă parte dispărînd şi ea în a doua perioadă de ministeria