Magazinele SH, atelierele de reparaţii sau covrigăriile sunt câteva dintre afacerile profitabile pe timp de recesiune. Reprezentanţii IMM-urilor susţin că astfel de afaceri aduc câştiguri rapide, însă nu contribuie în mod decisiv la dezvoltarea economică.
Deşi sunt firme care dau faliment în lanţ iar şomajul este în floare, mai sunt şi afaceri care merg bine pe timp de criză. Vrâncenii care au avut strânşi „la saltea" aproximativ 15.000 de euro au devenit patroni peste noapte, reuşind obţină profit într-un timp relativ scurt.
Omul şi covrigul
De exemplu, o covrigărie, zilnic asaltată de consumatori, este una dintre afacerile care rentează. „Am investit anul trecut 20.000 de euro în aparatura necesară pentru două covrigării şi pot spune că mi-am recuperat banii încă din primele şase luni. Zilnic se vând în jur de 5.000 de covrigi şi de câteva luni am început să facem şi pizza, care se vinde destul de bine", declară Adrian Popescu, patronul unui lanţ de covrigării din Focşani.
Hainele second-hand sunt, de asemenea, la mare căutare, astfel de magazine înregistrând creşteri ale vânzărilor cu până la 30% în ultimul an. Este de ajuns ca patronii să posteze în geam anunţul „Am adus marfă" pentru ca vrâncenii să se înghesuie.
Ce cred focşănenii despre micile afaceri
„Afaceri mărunte"
În schimb, reprezentanţii Întreprinderilor Mici şi Mijlocii susţin că astfel de afaceri nu au un rol decisiv când vine vorba de redresarea economică. „Vorbim despre afaceri mărunte care nu sunt hotărâtoare pentru dezvoltarea economică, deschise de persoane care vor să câştige rapid, însă fără a avea o perspectivă pe termen lung. Sunt afaceri specifice crizei, care mâine-poimâine vor dispărea. E adevărat că treci mai uşor peste recesiune dacă ai idei, însă le recomand patronilor să pună bazele unor afaceri durabile şi cu valoare adăugată mai mare", d