Anul trecut, vorbeam de Bac-ul cu cele mai proaste rezultate din istorie: promovabilitate de 67,4%.
Cifra părea să se explice mai curând însă prin developarea unor fenomene pe care mulţi din sistem le ştiau, dar cei mai mulţi le ignorau şi pe care Bac-ul 2010 le arunca pentru prima dată în ochii tuturor: frauda era larg răspândită, mii de candidaţi credeau că e doar o chestiune de sumă pe care trebuie să o împingi , iar unii directori de licee făcuseră pur şi simplu o afacere din vânzarea de diplome.
O afacere extrem profitabilă pentru ei şi extrem de păguboasă pentru societate, căci întreţinea iluzia unei şcoli româneşti în care performanţele au scăzut, dar dezastrul este încă departe.
Ei bine, abia în acest an rezultatele de la Bac ne lovesc direct în plex. Mai multe judeţe, unde promovabilitatea a fost mare chiar şi în 2010, abia dacă numără acum unul din patru candidaţi care a trecut. Şcoala românească nu s-a degradat în ultimul an atât de mult încât rezultatele să fie atât de diferite în 2011 faţă de anul anterior.
Deci ce s-a întâmplat?
1. În primul rând, supravegherea a fost mult mai strictă decât a fost vreodată la un examen naţional. Camerele de luat vederi şi-au făcut datoria, chiar dacă, pe ici pe colo sunt unii care spun că ei au reuşit să copieze.
2. După scandalurile de anul trecut, examinatorii au început să ia aminte la lucrările asemănătoare. Este al doilea an în care prestaţiile identice nu mai sunt acceptate.
3. Nivelul pregătirii nu avea cum să se schimbe, atât timp cât corpul profesoral s-a schimbat doar foarte mică măsură. Salariile din învăţământ sunt motivante doar pentru cei care ştiu că n-ar putea face carieră în niciun alt domeniu. Tinerii străluciţi, pe care-i dorim în şcolile noastre, nu se vor apropia de sistem până când această meserie nu le va asigura un trai cât de cât decent. În prezent, salariile p