Trăim un timp fascinant şi straniu, în care secretele cele mai bine păzite de secole încoace plutesc libere, dar fragmentate, pe internet. Orice curiozitate ţi se năzare, orice întrebare îţi apare pe neaşteptate în minte, soluţia se impune de la sine, facilă ca un automatism mental: deschizi calculatorul, te întorci spre Google, scrii câteva cuvinte (zise „cheie”) într-o înşiruire mai mult sau mai puţin întâmplătoare, click! şi o avalanşă de informaţii complet destructurate se revarsă nestânjenit în faţa ochilor.
Kabbalah, Rig-Veda, Upanisad, Tantra, Yoga, Filocalia – cuvinte considerate altădată tabuuri culturale, dar mai ales spirituale, par dezmoştenite cu maximă uşurinţă internaută de aura lor seculară, mistică şi misterioasă.
Dar abundenţa informaţională este doar o periculoasă iluzie care se limitează de cele mai multe ori la o descriere superficial-spectaculoasă a ceva ce nu poate fi practic descris în cuvinte.
Isihasmul este şi el un drum spiritual, deci are şi el un loc rezervat pe această listă.
S-a vorbit şi se vorbeşte mult despre practicile spirituale orientale. Mai puţină lume cunoaşte faptul că există un astfel de drum şi în ortodoxie, un drum al cărui început merge înapoi în istorie peste 1.500 de ani şi se numeşte isihasm sau meditaţia creştină.
Termenul vine de la grecescul hesychia, care înseamnă „tăcere, linişte, liniştire, concentrare interioară”.
O definiţie a isihasmului poate fi enunţată şi ca o „tradiţie ascetică începând din secolele IV şi V, de căutare a Împărăţiei cereşti înăuntrul omului”. Nouă secole mai târziu, practica „rugăciunii neîntrerupte” a devenit, pe Muntele Sf. Athos, o mişcare de renaştere spirituală.
Metoda nu pare să aibă în sine nimic spectaculos şi ea constă în introducerea metodică şi sistematică a Rugăciunii lui Iisus sau Rugăciunea inimii (orat