Unul dintre cei mai respectaţi profesori de matematică din România, Octavian Stănăşilă, spune că rezultatele de la examenul de maturitate ar trebui să dea de gândit, iar elevii care au picat examenul să nu fie puşi la zid, ci încurajaţi să înveţe. Octavian Stănăşilă arată că nu există o singură cauză pentru rezultatele slabe de la Bacalaureat, ci un cumul de factori care au dus la eşecul din acest an.
„Adevărul": Este cel mai grav rezultat din istoria Bac-ului de până acum. Care sunt explicaţiile dumneavoastră?
Octavian Stănăşilă: Este bine că s-a spart buboiul acum, pentru că mai avem timp să analizăm şi să judecăm situaţia. Nu există o singură cauză, ci sunt mai multe. Unele sunt mai vechi şi ţin de aplicarea greşită a unor legi. Altele ţin de conjunctură, precum este criza asta economică nenorocită şi nu putem să nu ţinem cont de ele. Iar Bac-ul este, ca orice fenomen social, foarte important. Acum ne-am dat seama de amploarea şi de importanţa lui şi acum lumea a început să tremure cu adevărat. Este de fapt un prilej de preocupare şi de bilanţ în acelaşi timp. Sunt totuşi 200.000 de elevi în discuţie. Iar de la început trebuie să spunem că elevii care nu au reuşit nu trebuie trataţi ca nişte infractori, pentru că observ această tendinţă. Nici nu trebuie priviţi cu milă şi nici împinşi la sinucidere. Unii dintre ei vor fi oameni care se realizează. Trebuie să-i facem să se ruşineze aşa, uşor, dar o ruşine constructivă, care să-i facă să se ambiţioneze. Nu se termină viaţa aici.
Sistemul public de învăţământ dăunează grav educaţiei. Doar tranziţia către un mediu privat şi descentralizat mai poate salva educaţia
Au fost subiectele prea grele? Sunt licee întregi unde au luat note mici sau nu s-a trecut.
La matematică era uşor de luat 6.50. Era mai greu să iei 8.50, dar un 6.50, pentru un elev care a fost la şc