De cum se naște copilul, de cum este crescut și educat, de cum i se spune ce e bine și ce nu e bine, așa va arăta societatea în care se va manifesta ca adult. Dacă de la început i se încurajează hoția, șmecheria, este mângâiat pe creștet spunându-i-se “ce deștept“ e băiatu’ când fură un ou sau un fruct de pe taraba din piață, cât de descurcăreț e la școală când reușește să copieze la teză și cât de curajos este când buzunărește călătorii din autobus, la ce te poți aștepta de la un asemenea copil când ajunge adult. Valorile unei asemenea societăți vor fi total diferite de cele ale unei societăți civilizate, în care respectul pentru adevăr, cinstea și corectitudinea sunt firești, sunt normale.
Când hoția ajunge la mare preț, când șmecheria este cea mai prețuită virtute, când nu școala și familia mai fac educație, ci televiziunile și prost înțeleasa libertate a acestora de a promova pițipoance și mârlani de Dorobanți, munca cinstită este echivalentul prostiei, iar nu valoarea adăugată este importantă, ci cum aceasta se poate deturna în propriul buzunar.
Intr-o asemenea societate, cu valorile răsturnate, dorința de integrare europeană de exemplu, nu înseamnă deschiderea unor intercorelații, o interconectare la sistemul economic și social dezvoltat în secole de încercări și eșecuri, cu posibilități de a produce valoare adăugată, ci mai degrabă o nouă sursă de venit și câștiguri nemeritate. Adesea auzim, „Ce putem obține de la Europa“ și mult mai puțin „Cum și cu ce putem fi apreciați în Europa“. In cazuri limită ajungem și la afirmații de genul „Să ne mai lase Europa cu sfaturile și pretențiile ei“. Asta nu înseamnă că tot ce vine din Europa este valoros și demn de urmat, dar a avea capacitatea de a vedea în primul rând bârna din propriul ochi și nu doar paiul din ochiul altuia, este esențial în plasarea pe același sistem de valori.
Actualul sistem de