Vai nouă, rezultate slabe! Rata de promovabilitate slabă, 40%, 37%, doar 2%, maxim 50% în judeţul X, etc.
Bleh!
Hai să ne mirăm de efecte şi să uităm cauzele: sistemul de învăţământ. Per ansamblu, ăstea sunt rezultatele sistemului de învăţământ. Aşa cum este el conceput, aşa cum funcţionează el în anul de graţie 2011.
Ce se evaluează? Teoretic se evaluează cunoştinţele dobândite în timpul liceului, se notează informaţiile asimilate pe parcursul a 4 ani de şcoală post-gimnazială. Atenţie, se verifică informaţiile asimilate, memorate. Iar odată trecut examenul de bacalaureat se cheamă că ai absolvit liceul, se cheamă că ai un set de cunoştinţe care te vor ajuta la integrarea în învăţământul superior. Se presupune, atenţie, se presupune că aceste cunoştinţe îţi vor rămâne în cap toată viaţa. Hai să ieşim puţin din tipare şi să-mi răspundeţi sincer: voi mai păstraţi cunoştinţele pe care le aveaţi când aţi promovat examenul de bacalaureat?
Omul uită zilnic 80% din ce a învăţat în ziua respectivă. Asta pe termen scurt. Pe termen lung însă, memoria are o tendinţă normală de a elimina acele informaţii care nu sunt utile, care zac nefolosite şi neactualizate. Aşa că aveţi răspunsul la întrebarea de mai sus: aţi uitat ce aţi învăţat la BAC pentru că acele informaţii nu v-au fost de folos. Pentru că şcoala nu v-a învăţat ce aveaţi nevoie.
Doi la mână: ce este BAC-ul? Un examen scris, o evaluare sumativă. Este o necesitate promovarea lui? Nu. Este o formă complexă de evaluare a absolventului de liceu? În niciun caz. Aaaaa… că se doreşte a fi forma supremă de evaluare… asta este cu totul altceva. Un deziderat nobil, departe de a fi atins.
Practic se evaluează capacitatea de memorare. Funcţiile principale ale intelectului cum ar fi sinteza, analiza, ierarhizarea lipsesc aproape cu desăvârşire din această formă de evaluare numită pompos bacalaur