Numărul furturilor de componente de cale ferată a crescut cu 149% în primele trei luni ale anului. Sunt de patru ori mai multe cazuri faţă de acum cinci ani Sursa: CODRIN PRISECARU
Furturile de componente de cale ferată aduc anual statului prejudicii de zeci de milioane de lei şi determină întârzierea trenurilor cu zeci de minute. Se fură ca-n codru. De la şine la instalaţii şi cabluri de contact, nimic nu scapă românilor care îşi câştigă pâinea doar din valorificarea fierului vechi.
Doar în primele cinci luni ale anului au fost înregistrate 1.970 de cazuri de furt, respectiv câte 13 cazuri pe zi. Hoţii de fier vechi au lăsat infrastructura feroviară fără 24 de kilometri de cale ferată, patru kilometri de fir linie de contact, 360 de funii de legătură din cupru sau oţel, 1.000 componente din echipamente SCB.
Valoarea pierderilor a crescut de peste patru ori în cinci ani
În anii de creştere economică accelerată, numărul furturilor scăzuse simţitor. În 2008 s-au semnalat doar 1.111 infracţiuni, în scădere de la 2.336, în 2006. În ultimii cinci ani însă, valoarea pagubelor a crescut de peste patru ori, ajungând de la 4,2 milioane de lei, în 2006, la peste 18,7 milioane de lei, în 2010.
În primul an de criză, numărul românilor care îşi suplineau veniturile prin vânzarea de fier vechi a crescut considerabil, iar în 2010 se înregistrau deja cu 500 de cazuri mai mult decât în 2006. Potrivit şefului biroului de transporturi feroviare din cadrul Poli ţiei Române, comisarul şef Cătălin Udrea, creş terea numărului de români care trăiesc într-o sărăcie lucie şi care obţin venituri doar din valorificarea fierului vechi a înmulţit furturile.
Însă există şi alte cauze, de la întinderea foarte mare a infrastructurii feroviare, la reducerea numărului de angajaţi de la calea ferată şi până la neglijenţa muncitorilor