Frica este una dintre cele mai durabile urme lasate de examenul de bacalaureat din 2011. Sa fie ea cel mai puternic agent reformator? Dupa multi ani, elevii vor incepe din nou sa se teama de acest examen. Profesorii nu vor mai inchide ochii in timpul testarilor, infricosati de o eventuala concediere. Psiholog si fost ministru al Educatiei, profesorul Mircea Miclea este indreptatit sa cantareasca rolul pe care frica urmeaza sa-l joace in viitorul sistemului educational romanesc.
Vlad Mixich: Nu credeti ca cea mai mare calitate a acestui examen este ca "a bagat frica" in elevi si ca vor incepe sa invete de frica?
Mircea Miclea: Nu cred ca sentimentul de frica este cel care a fost indus, ci sentimentul de responsabilitate.
V.M.: Reactioneaza mai bine un adolescent de 16-17 ani la responsabilizare decat la frica?
Mircea Miclea: Cred ca, inclusiv pentru elevii de 16-17ani, sentimentul care a aparut a fost de mai mare responsabilitate. Chiar daca poate a fost asociat cu o anumita teama. Dar acea teama care te face mai responsabil, e o teama buna.
V.M.: Generalizand, exista doua modele de a educa: prin recompensa si prin pedeapsa. Care dintre acestea doua credeti ca predomina astazi in sistemul educational romanesc?
Mircea Miclea: Cred ca predomina recompensa fara performanta. Daca ne uitam la modul in care se face admiterea la universitati: e suficient sa-ti depui dosarul ca sa fii admis. E suficient sa promovezi doar o parte din examenele dintr-un an de studiu ca sa fii socotit promovat. E o recompensa foarte putin asociata cu performanta.
V.M.: In realitate care este recompensa pe care sistemul educational o ofera celor care au luat bacalaureatul in acest an. Caci pe cei care au gresit, sistemul i-a pedepsit...
Mircea Miclea: Daca toata lumea ar fi trecut bacalaureatul cu note mari, atunci un elev care a mu