Experţii propun un examen de maturitate divizat, conform nivelului real din licee, precum şi reînfiinţarea şcolilor profesionale. Şcolile de arte şi meserii transformate peste noapte în licee nu pot ţine pasul cu liceele bune, hipercompetitive. Pentru ele ar trebui conceput un alt sistem de evaluare.
„Bacalaureatul ar trebui să fie o chestiune de merit, nu de obişnuinţă, iar elevii care au o inteligenţă de natură practică ar trebui să fie îndrumaţi către şcoli în care să deprindă o meserie." Aceasta este premisa de la care pornesc specialiştii. Ei vin şi cu soluţii pentru ca „dezastrul" de la Bacalaureatul din acest an să nu se mai repete.
Citiţi şi:
Doi directori din Argeş unde niciun elev nu a luat BAC-ul au făcut cereri de concedii ca să scape de evaluare
Schizofrenia de la Bac, la licee vocaţionale. Artiştii, siliţi să înveţe la materii "de umplutură", pentru a putea accede în carieră
Click pe foto pentru a putea vedea " Promoţia ruşinii" de la BAC 2011
„În primul rând, ar fi nevoie de reînfiinţarea şcolilor de meserii", crede Ştefan Vlaston, preşedintele Edu Cer. „Odată cu desfiinţarea Şcolilor Profesionale şi a celor de Arte şi Meserii, elevii s-au trezit că fac parte dintr-un sistem pentru care nu aveau chemare. De unde şi rezultatele proaste la Bac înregistrate de colegiile tehnice. "
„Rezultatele acestui examen sunt efectele unui sistem educaţional depăşit, reprezintă gradul de însuşire a cunoştinţelor de către elevi. Este o pastilă dureroasă, pe care o înghiţim cu greu", apreciază şi Marian Staş, preşedintele Fundaţiei CODECS. În opinia lui, o altă cauză ar fi programa, total învechită. „O soluţie ar fi ca Bacalaureatul să nu mai fie obligatoriu, să-l păstrăm doar pentru cei care vor să ajungă la universitate, aşa cum este examenul SAT în America. Sau să existe alte tipuri de probe, pe niveluri. Cea