Schimbarea programei, un sistem de predare incitant şi motivarea profesorilor pot revigora învăţământul. Acestea ar fi concluziile după rezultatele la bacalaureat 2011. Sursa: Răzvan Vălcăneanţu
Aproape că nu a fost an în care absolvenţii de liceu să nu se autointituleze "generaţie de sacrificiu". La fel a fost şi la acest Bacalaureat, însă acum numărul celor "sacrificaţi" a fost mult mai mare, iar impactul pe măsură. De la afişarea rezultatelor, elevi, părinţi, profesori şi experţi în educaţie vorbesc despre rezultatele dezastruoase, caută vinovaţi, aruncă acuze dintr-o parte în alta, găsesc hibe în sistem şi implicaţii politice. Discuţiile sunt atât de pătimaşe, încât se pierde esenţialul, şi anume găsirea răspunsurilor la întrebările "de ce s-a întâmplat aşa" şi "ce e de făcut".
Bacalaureat 2011: Copii debusolaţi, profesori nemotivaţi
Rectorul Universităţii Politehnica din Timişoara, Nicolae Roibu, este de părere că există cinci cauze care au provocat dezastrul de la Bac. Modelele greşite de reuşită în viaţă, pe care le au copiii, ar fi prima cauză identificată de rectorul Roibu. El crede că modelele tinerilor au fost unele care "nu au presupus nici învăţătură ori muncă, ci şmecherie, înşelăciune, hoţie şi oportunism".
Neimplicarea părinţilor în activitatea şcolară a copiilor este alt motiv pentru care rezultatele sunt atât de slabe. La fel de mult au cântărit şi situaţia profesorilor, "umiliţi prin salarii inacceptabil de mici", un curriculum şcolar greşit şi o ofertă educaţională "săracă şi rigidă". "Am toată compasiunea pentru copiii care au obţinut rezultate necorespunzătoare şi pentru părinţii lor. Dar aveam nevoie de un moment al adevărului, şi faptul că el s-a produs este un lucru bun".
"Cea mai slabă învăţare din istorie"
Rectorul Universităţii "Babeş Bolyai" din Cluj, Andrei Marga, este d