Primele şase luni ale anului au adus o mică revenire a vânzărilor de produse de strictă necesitate, iar comportamentul consumatorului s-a modificat faţă de anul trecut. Greutăţile economice din ultimii doi ani „ne‑au vaccinat“ împotriva cheltuielilor „de impuls“. Specialiştii spun că nivelul consumului îşi va reveni greu.
Jumătatea anului este un prilej bun pentru români de a-şi trece în revistă realizările, însă criza economică din ultimii ani i-a făcut să se gândească mai ales la cele de natură financiară. Chiar dacă nu există încă date oficiale ale consumului la şase luni, specialiştii estimează schimbări mici faţă de anul trecut. Apar însă modificări majore când vine vorba de comportamentul cumpărătorului la raft, faţă de acum doi ani.
Citiţi şi:
Când intră o ţară în faliment
România, la un an după o mare eroare: TVA 24%
Mai precauţi şi mai calculaţi, românii au consumat puţin în primele şase luni ale anului 2011, iar lista de cumpărături a devenit un instrument de bază pentru clientul marilor magazine. „În prima parte a acestui an, comparativ cu 2010, în studiile GfK am remarcat ca principală tendinţă o uşoară creştere a cheltuielilor pentru consumul casnic de bunuri de larg consum, cuplată însă cu o scădere efectivă a consumului în termen de volum, motivul principal fiind inflaţia", rezumă situaţia actuală Raluca Răschip, Consumer Goods Director al companiei de cercetare GfK România.
Regretele „desfrâului"
Românii au început să devină mai atenţi cu banii, să caute soluţii cât mai isteţe de economisire, mai spune ea. 90% au aplicat cel puţin o tactică dintre cele care urmează: s-au gândit de două ori înainte de a cumpăra un produs, au comparat preţurile între mărci şi magazine mai mult decât o făceau înainte, au folosit lista de cumpărături sau au fost mai atenţi la cantităţile achiziţionate. Iolanda S., o