Da, era bine dacă domnu’ Fitch ne creştea ratingul mai repede. Din diferenţa de dobânzi, mai rămâneau bani de-o bordură, de-o măslină, poate mânca şi deficitul nostru bugetar o zecimală acolo. Pare şi chiar este o chestie importantă.
Pentru că în spatele oricărei companii sau business sunt oameni, eu cred că dacă ai o idee despre oamenii respectivi înţelegi mai bine ce se întâmplă. Deci, cine-i Fitch ăsta, care schimbând o literă poate umple o naţiune de bucurie ori de tristeţe, după caz?
Desigur, nu e John Fitch, americanul care a înfiinţat acum aproape o sută de ani publisherul omonim, azi a treia mare agenţie de rating a lumii. Contra 175 de milioane de dolari, “domnu’ Fitch” a devenit, în 1997, şeful holdingului francez Fimalac, Marc Eugene Charles Ladreit de Lacharriere (71 de ani). Explicaţia numelui foarte lung a proprietarului Fitch (80% din acţiuni) este orginea sa, Marc de Lacharriere provenind dintr-o familie nobiliară franceză.
Cotat drept al 25-lea miliardar al Franţei, cu o avere de puţin peste un miliard de dolari, Marc de Lacharriere are un istoric de business care te cam pune pe gânduri. În tinereţe a fondat revista pentru adolescentţi Mademoiselle, un titlul care este pe piaţă şi azi, la care de Lacharriere a renunţat demult pentru a urma cursurile prestigioasei L’Ecole nationale d’administration. După absolvire n-a intrat pe vreun post în administraţie ci a preferat businessul. A lucrat într-o bancă, Indosuez, fostă Banque de Suez, apoi a intrat în conducerea l’Oreal, companie pe care a transformat-o într-un gigant mondial.
N-o să vă plictisesc cu detaliile carierei halucinante ale “domnului Fitch”. Vă spun doar că are sau a avut investiţii imobiliare, de media – acţiuni la diverse publicaţii franceze, inclusive Le Monde – şi în industrie (Facom). A făcut sau face parte din Consiliile de administra