Structura cabinei avionului IAR-111 Excelsior care vrea sa devina primul supersonic romanesc a fost definitivata si in curand va fi testata, a anuntat Asociatia Romana pentru Cosmonautica si Aeronautica - ARCA. Planul este ca intaiul zbor supersonic sa fie facut la sfarsit de 2012, cu decolare si aterizare pe suprafata Marii Negre. ARCA spera ca pana in 2015 va putea trimite un robot pe suprafata Lunii, ca parte a concursului Google Lunar X Prize la care participa 20 de organizatii, printre care si ARCA.
Cabina avionului este realizata din materiale compozite, are o greutate de peste 500 kg, complet echipata pentru zbor si primeste un echipaj de doua persoane (pilot si navigator) dispusi in tandem, arata un comunicat al ARCA.
Pilotul, asezat pe locul din fata cabinei, va dispune de o consola centrala care va cuprinde echipamentele de navigatie analogice si GPS, un ecran panoramic pentru sistemul HDTV pentru asistarea decolarii si aterizarii, iar echipamentul de radiocomunicatii va fi dispus pe partile laterale. Postul de pilotaj va fi echipat cu comenzi necesare pilotarii aeronavei.
Navigatorul, asezat in spatele pilotului, va dispune pe consola centrala de un sistem integrat de monitorizare a parametrilor de functionare a avionului, sistem de comunicatii radio, sistem de navigatie GPS, un sistem SDTV de monitorizare a aeronavei si un ecran pentru radar pasiv.
Cabina este ejectabila in caz de necesitate si este dotata cu doua parasute actionate cu motor racheta. ARCA va efectua in curand Misiunea 6, de testare la zbor a cabinei avionului IAR-111.
"Realizarea structurii cabinei avionului I.A.R.-111 Excelsior este un moment important pentru echipa si partenerii sai, fiind unul dintre elementele cele mai dificile de realizat din toata aeronava. In perioada urmatoare cabina va fi supusa unui program intensiv de testare la