Peste 1 milion de masini mai vechi de 15 ani ar putea fi radiate fortat daca Guvernul va introduce impozitul auto anti-poluare. Aceasta in conditiile in care proprietarii lor au venituri modeste, astfel ca nu vor face fata noilor conditii fiscale.
“Introducerea impozitului auto in functie de gradul de poluare echivaleaza cu o bomba sociala”, spune Marius Carp, fostul director executiv al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), in prezent secretar general al Asociatiei Concesionarilor Dacia-Renault.
Daca se va merge pe ideea impozitului auto anti-poluare, valoarea acestuia va fi calculata, cel mai probabil, in functie de capacitatea cilindrica a masinii si de gradul de noxe (non-euro- Euro VI). Cu cat masina este mai veche si are un motor mai puternic, cu atat taxa va fi mai mare.
“Daca se va urma exemplul Germaniei, de exemplu, asta ar insemna ca vor fi cateva milioane de proprietari care vor trebui sa plateasca taxe foarte mari, in conditiile in care detin masini foarte vechi”, a declarat Carp, pentru DailyBusiness.ro. “Cum majoritatea sunt pensionari sau persoane cu venituri reduse, nu vor avea de ales decat sa isi radieze automobilele si sa le vanda la fier vechi“, a mai spus acesta.
Potrivit APIA, in Romania sunt in prezent peste un milion de autoturisme cu o vechime mai mare de 15 ani. Este vorba, printre altele, de Dacia 1300, Trabant, Oltcit, Opel Ascona, Renault 5, Renault 16, Renault 21, Opel Kadett.
Statisticile Registrului Auto Roman (RAR) arata o situatie si mai grava.
Din cele 5,4 milioane de automobile inmatriculate, 932.000 unitati sunt mai vechi de 20 de ani, aproape 1,3 milioane au o vechime cuprinsa intre 6 si 10 ani, 1,1 milioane vehicule intre 3 si 5 ani, iar aproape 640.000 aveau o vechime de pana la doi ani.
Parcul auto din Romania are o var