56% dintre absolvenții de liceu din România anului 2011 (ori măcar o parte dintre ei) se gândesc la a doua sesiune a BAC-ului. Să se apuce de învățat sau să se amăgească cu gândul că ”la toamnă va fi mai ușor”? Ceilalți 44% (cei mai mulți dintre ei) se află însă pe ultima sută de metri cu alegerea facultăților și a universităților la care să-și continue studiile.
Cum ți-ai ales facultatea (și universitatea) pe care o urmezi? A fost o întrebare frecventă pe care le-am pus-o studenților cu care am interacționat în ultimii ani. Departe de a reprezenta un eșantion reprezentativ (majoritatea respondenților sunt studenți la facultăți cu profil umanist) am fost surprins de dimensiunea elementului aleatoriu care a stat la baza deciziilor lor.
Am întâlnit un număr foarte mare de studenți care și-au depus dosarele și au participat la admitere la mai multe facultăți (cu profiluri diferite) din același oraș sau chiar din orașe diferite (Cluj și București, Cluj și Timișoara ori chiar Cluj și Iași). Decizia finală a fost luată DUPĂ anunțarea rezultatelor. Iar în cazul în care au fost admiși la mai multe facultăți, alegerea a fost influențată de factori mai mult decât subiectivi: ”e mai aproape de casă”, ”fratele, sora, prietenul, prietena e și el/ea student/studentă în același oraș”, ”la o facultate am fost admis la taxă, la cea pe care am ales-o fără taxă”, ”mi-a plăcut mai mult Clujul decât Bucureștiul” etc.
Într-o anumită măsură se apropiau de un element obiectiv răspunsurile legate de ”facultatea (specializarea) mi se pare mai de perspectivă”, ”am mai multe șanse să-mi găsesc un loc de muncă bine plătit la terminarea facultății”. Și aceste răspunsuri aveau însă o mare doză de subiectivitate, fiind vorba mai degrabă de percepții personale (sau a mediului din care provenea studentul – părinți, colegi, prieteni), mai mult sau mai puțin corecte, mai mult sau ma